Aanscherping coronaregels

27 november 2021

Geliefde gemeente,

De regering heeft vrijdag 26 november enkele maatregelen aangekondigd om het aantal coronabesmettingen tegen te gaan. Die maatregelen, die gelden tot 14 december, raken ook het kerkelijk leven van onze gemeente. Graag willen we u informeren over de besluiten die we vandaag hebben genomen.

Beslissingen

De kerkenraad heeft vandaag de volgende beslissingen genomen:

• De tijden voor de erediensten op zondag blijven ongewijzigd. Het is niet raadzaam de tweede dienst te vervroegen van 18.30 naar bij voorbeeld 15.00 uur. Het komt omdat vervroeging, anders dan in andere sectoren van de samenleving, geen enkele winst oplevert voor de bestrijding van het coronavirus.Van groot belang hierbij is het onderscheid dat de overheid maakt tussen de eredienst en andere bijeenkomsten. Een eredienst wordt door de overheid gerekend tot de ‘essentiële onderdelen’ van de samenleving, anders dan bij voorbeeld lezingen, concerten en muziekavonden.
  • Voor de catechese geldt dat we de richtlijnen voor het regulier (avond)onderwijs volgen. Dat betekent dat we nog wel catechese geven, met inachtneming van de maatregelen (1,5 meter afstand, dragen van een mondkapje bij verplaatsen). Het is de bedoeling dat we voor de jaarwisseling nog één keer bij elkaar komen: op maandag 29 november. In verband met de viering van het Heilig Avondmaal begin december zou er maandag 6 december geen catechese zijn, wel op maandag 13 december. De kerkenraad heeft besloten de catechisaties voor deze avond te laten vervallen. We hopen de jongeren later te informeren over de datum waarop we weer bijeen kunnen komen.
  • Kerkelijke activiteiten na 17.00 uur worden vooralsnog stilgelegd. Dat betekent dat de verenigingen ’s avonds niet bijeen kunnen komen. De Zondagsschool kan wel doorgaan, net als het clubwerk op zaterdagmorgen.
  • De Avondmaalsdienst voor Deo volente zondag 12 december wordt op dezelfde manier gehouden als de vorige keren: er zullen twee Avondmaalsdiensten zijn: zowel ’s morgens als ’s middags. ’s Avonds zal de dienst in het teken van nabetrachting en dankzegging staan. Op die dag zal er dus een clusterindeling gelden. We hopen later aan te geven welk cluster wanneer wordt uitgenodigd.

Verenigingsgebouw ’s zondags open

Om de 1,5 meter-afstandsregel tijdens de eredienst zo goed mogelijk na te leven, heeft de kerkenraad besloten ’s zondags het verenigingsgebouw open te stellen. Mocht de ruimte in de kerk gevuld zijn, kunnen gemeenteleden uitwijken naar de grote zaal van de Oude School. De dienst is daar met beeld en geluid te volgen.

De kerkenraad hoopt dat we op deze manier zoveel mogelijk als gemeente op zondag kunnen samenkomen rondom het Woord van de levende God, mét inachtneming van de afstandsregel.

Tegelijk willen we de gemeente blijvend oproepen de basisregels in acht te nemen:

• Was vaak je handen;
  • Hoest en nies in je elleboog;
  • Schud geen handen;
  • Klachten als hoesten, keelpijn en koorts? Blijf thuis, laat je testen, ook als je gevaccineerd bent.
  • Let bij het binnenkomen van de kerk op de afstandsregel. Denk er ook aan 1,5 meter afstand te houden bij het verlaten van de kerk.
  • Als we door de kerk of het verenigingsgebouw lopen, is het dringende advies: draag een mondkapje.

Voorbede

De coronapandemie en de maatregelen van de overheid leiden in de samenleving tot onrust. Wat komt er veel op ons af. Laten we elkaar als gemeente opdragen aan de Troon van Gods genade, in het bijzonder ook zij die door het coronavirus zijn getroffen.

Laten we daarbij onze overheden en allen die werkzaam zijn in de zorg en bij politie en justitie niet vergeten. We mogen het beleid van de regering kritisch volgen en er onze zorgen over hebben. Laten we tegelijk elkaar opwekken gehoor te geven aan de oproep van Paulus: ‘Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen, voor koningen, en allen die in hoogheid zijn, opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen, in alle godzaligheid en eerbaarheid’ (1 Tim. 2:1,2).

Met een vriendelijke groet en heilbede,
Uw kerkenraad

Bron: https://hervormdwaarder.nl/nieuws+en+overdenking/11812/Aanscherping-coronaregels.html